fa
YouTube-sporter
19 / 11 2013

Een nieuw fenomeen heeft zich aan mij opgedrongen. Ik ben een ‘YouTube-sporter’ geworden. Het werkt als volgt: je zoekt een ‘geschikte’ work-out op YouTube, trekt je sportkleding aan en volgt de instructies in het filmpje. Ik was wat kritisch toen ik er voor het eerst van hoorde. Maar na mijn eerste work-out en drie dagen spierpijn begon ik enthousiast aan de volgende training.

Wat maakt het leuk? Het filmpje motiveert. Aangemoedigd blijf je doorgaan, de online instructeur laat nog even weten dat ook hij het zwaar heeft. Screens tussen sessies vertellen mij dat ik trots op mezelf mag zijn. Ik ben gemotiveerd en heb nu al zin in de volgende work-out.

Maar wat is motivatie nu eigenlijk? Motivatie is datgene waardoor iemand overgaat tot een bepaalde actie. In de marketing kan dat zijn door een wedstrijd uit te schrijven (motivatie=winnen, activatie=meedoen). Maar het kan ook iets groters zijn. Bijvoorbeeld een oproep iets van je toekomst te maken. Wij deden dit voor Dosign met de campagne ‘Dosign your future’. (motivatie=maak iets van je toekomst, activatie=start een duaal traject via Dosign). Dit leverde talloze aanmeldingen op!

Je kunt dus mensen activeren door hen te motiveren. Dat biedt kansen. Hoe we jouw doelgroep kunnen activeren, onderzoeken we graag voor je.