fa
Bij co-creatie creëer je weer samen
07 / 01 2015

Grond kopen van een agrariër, een bouwplan ontwikkelen, naar de gemeente stappen en vervolgens je plannen te koop aanbieden: dit model werkt al lang niet meer.  Daar zijn we het over eens. Enkele jaren geleden kwam het antwoord op deze eenzijdige manier van werken: co-creatie. Ik zie daar, ook voor ons vakgebied, tal van mogelijkheden in.

Toen ik zeven jaar geleden mijn nieuwbouwwoning kocht, werd ik geconfronteerd met het oude bouwen. De aannemer van het project presenteerde zijn plannen. Wij mochten tekenen. En dan heb ik het niet over het tekenen van muren, maar het tekenen van het koopcontract. Een kleine aanpassing was mogelijk, maar niet te moeilijk graag. Elke aanpassing was ‘kassa’ voor de aannemer.

Deze eenzijdige manier van ontwikkelen is inmiddels bijna uitgestorven door de marktwerking van de laatste jaren. Door de crisis op de huizenmarkt is de weegschaal de andere kant uitgeslagen en is de koper aan het woord gekomen. Een fijne ontwikkeling voor de consument. Deze marktcorrectie was wat mij betreft een noodzakelijke tik in de juiste richting.

Bij co-creatie creëer je samen; dat is tenminste het uitgangspunt. Ontwikkelaars, kopers, architecten en andere belanghebbenden bedenken samen het (eind)product. In het geval van nieuwbouw een huis. De ideale habitat, of leefomgeving zo je wil. Creëren door dialoog, schetsen om het ideale plaatje te krijgen (common ground). In één of meerdere sessies kun je van idee of woonwens naar een gericht einddoel werken. Als er veel partijen betrokken zijn, is een verbindende schakel noodzakelijk die alles stroomlijnt. Wij hebben deze bij ROB wel eens de ‘co-creator’ genoemd: een hands-on man/vrouw die snel kan schakelen, die de taal van alle deelnemers spreekt en in staat is een mini-community te realiseren.

Waarbij men in de traditionele aanpak pas met werven begon als de verkoopbrochures (toen nog met spotvernis, preeg en ultra wit papier) op de pers lagen, begint nu het werven juist voordat alles uitgedacht is. Kopers worden al heel vroeg verbonden aan het project en zo ook ambassadeurs van het project. Omdat bij co-creatie een andere aanpak qua communicatie noodzakelijk is, worden projecten weer een uitdaging die ik graag aanga.

Aan co-creatie zitten overigens niet alleen voordelen. Kunnen consumenten eigenlijk wel inschatten wat ze willen? Kunnen ze de financiële gevolgen van hun keuzes overzien? En blijft het dan niet te lang bij leuke ideeën waar de consument uiteindelijk helemaal niet zijn handtekening onder wilt zetten? Op hele dure bezigheidstherapie zit niemand te wachten.

Vat je co-creatie iets breder op dan een rijtje huizen, dan kan je ook denken aan een co-relatieschap bij het ontwikkelen van een zorginstelling, winkelcentrum of hele andere producten. Zo paste Lays succesvol co-creatie toe bij de ‘Maak de Smaak’ campagne.

Inmiddels zijn wij, vanuit onze ervaring in het vastgoed, behoorlijk bedreven in de co-creatie materie. En ook wij zien mogelijkheden om deze materie breder toe te passen. Benieuwd hoe we co-creatie kunnen inzetten voor jouw onderneming of communicatievraagstuk? Neem contact op met Peter de Jong, peter@robreclame.nl. Dan creëren we samen een oplossing.

Nieuwe privacyregelgeving

Movember: It`s Bro Time!

Deel deze blog via: