fa
Creatieve inspiratie is hard nodig
01 / 12 2014

Toen ik van de week een reclamecampagneconcept had gepresenteerd en de enthousiaste klant afscheid nam met de afspraak dat ROB verder gaat met de uitvoering op de radio, advertenties en/of andere originele reclamedragers, ervoer ik een bijna ouderwets gevoel van geluk. Eindelijk weer eens eerst laten zien waar ons creatief talent ligt en op zoek gaan naar de wederzijdse klik i.p.v. te beginnen met het schrijven van notities over wat we allemaal zouden kunnen doen.

Die ‘ouderwetse’ manier van werken is voor een deel ten onder gegaan aan ons streven om de doelgroep digitaal zo direct en snel mogelijk te bereiken. Conversie en lead generatie; dat zijn de zaken waar je als marketeer op af wordt gerekend. Het opdringerig persoonlijk benaderen op pc, tablet en smartphone lijkt de toekomst te hebben. Toch geloof ik niet dat we het hele budget van opdrachtgevers klakkeloos op digitale oplossingen moeten inzetten. Ik vrees dan dat de doelgroep, moe geworden van al die opgedrongen advertenties, massaal zal afhaken. De verwachte groei leidt dan tot stagnatie.

Ik zou alle talentvolle ‘creatieve geesten’ van Nederland willen oproepen om ‘ouderwets’ vanuit het verhaal en de waarde van het merk te blijven denken, omdat een creatief inspirerend campagneconcept nog altijd de beste manier is om je te onderscheiden. De focus op ‘gezien worden’ maakt dat mensen op termijn geïrriteerd raken van de reclameboodschap en massaal gaan afhaken. En daar wordt toch geen enkele opdrachtgever gelukkig van. Investeer een deel van het budget voor creatieve talenten en je zult zien dat je beloond wordt met inspiratievolle concepten.

Stop met de hand op de knip!

Deel deze blog via: