fa
Crossmediale communicatie: meer dan een abc’tje
19 / 05 2016

Crossmediale communicatie: meer dan een abc’tje

CROB, het valt voor ROB-zeggers nog niet mee om mee te gaan in onze naamswijziging. Daarom proberen we onze propositie helder te maken en je uit te leggen waarom wij geloven in de Crossmediale aanpak. Want dat is waar die C voor staat.

Alles begint met Ambitie

Als bedrijf heb je een missie. Het waarom van de organisatie. Wat geeft je bestaansrecht? Wat zijn je kernwaarden? Wat maakt je uniek? En wat wil je bereiken? Natuurlijk is dat de rode lijn door je bedrijfsvoering, maar hoe vertaal je dat door naar je stakeholders binnen en buiten de organisatie? Kortom: wat zijn je identiteit en merkbelofte?

De Boodschap communiceren is plan B

Als je helder hebt wat je wilt communiceren, dan wordt ook het hoe belangrijk. Welke stappen ga je zetten en welke middelen zet je in om je merk te laden? Het formuleren van de belofte in de vorm van een boodschap.

C van Crossmedia

Er worden per dag nogal wat boodschappen op ons afgevuurd, we krijgen per dag duizenden impulsen. Communicatie begint met een boodschap. Om die boodschap over te brengen, wil je die zo verpakken dat de ontvanger gehoor geeft aan de kern van de boodschap. Daarom moet er in communicatie eerst echt contact zijn voor er een conversatie kan ontstaan.

Een boodschap heeft daarom één, of vaak meerdere dragers nodig.  Afhankelijk van wat je wilt communiceren en waar je doelgroep zich zoal ophoudt. Je kunt denken aan:

 

  • Magazine
  • Flyer
  • Poster
  • Productverpakking
  • Spandoek
  • Signing
  • Merk- en verkoopactivatie
  • Boek
  • Website
  • Online banners
  • E-book of Whitepaper
  • Infographic
  • Videofilm
  • E-mail nieuwsbrief

 

Contactpunten

De kunst is om het aantal contactmomenten te vergroten. De content die je aanbiedt aan je doelpubliek moet bovenal relevant en aantrekkelijk zijn, en toegevoegde waarde bieden. Om het even welk kanaal jouw publiek ook kiest en hoe en waar het met jouw boodschap in aanraking komt.

Bereik en betrokkenheid

Hadden we vroeger alleen de heraut te paard, tegenwoordig staat ons een scala aan communicatiemiddelen ter beschikking. Van advertentie in de krant tot abri of billboard, van online adverteren en een gebruiksvriendelijke website die voor een goede beleving zorgt, tot een doordachte content strategie en optimale inzet van je social media kanalen die zorgt voor engagement. Zoek een partner die de kunst verstaat om tot een communicatiemix te komen waarbij alle media en de gekozen kanalen elkaar versterken. Zo zet je het publiek in beweging en investeer je in het opbouwen en verstevigen van de klantrelatie.

Integrale strategie

Consistent zijn in je uitingen is dan ook van cruciaal belang. Natuurlijk kent ieder kanaal zijn eigen taal, maar de kern van de boodschap moet eenduidig zijn over de kanalen heen. Herkenning is tenslotte een van de belangrijkste pijlers van je merkwaarde. Het gaat om het creëren van een merkbeleving. Bewaak daarom de stijl van je uitingen goed.

Toegewijd en doeltreffend

Het kan een enorm voordeel zijn om voor je communicatie één partij te hebben, met één contactpersoon die het overzicht bewaart en een strakke regie voert. Korte lijnen en snelle doorlooptijden die passen bij de ambitie van de klant. Kies daarom voor een partij die wendbaar is en die jou en je wensen goed verstaat. Een partij die merkstrategen, creatieve conceptdenkers, art directors, ontwerpers, ontwikkelaars, user experience & usability experts, content & SEO specialisten, crossmedia & campagne marketeers, communicatiespecialisten, performance analysts, accountmanagers en projectleiders  in een multidisciplinair team samenbrengt met als motto ‘Alles voor de klant’. Elke uiting moet tenslotte spot-on zijn!
Dat is althans de basisgedachte van onze crossmediale aanpak.

We zijn niet voor niets: Vormgevers met Visie.

Wil je jouw ideeën eens aan ons voorleggen? Of een beroep doen op onze denktank?

Bel of mail ons

De kracht van samenwerking, CROB en Zuiver Media

Meer bezoekers op je website betekent meer succes?

Deel deze blog via: