fa
Stop met de hand op de knip!
11 / 12 2013

‘Kan het niet voor minder?’ is tegenwoordig een standaardzin die je als aanbieder van diensten en producten kunt verwachten. Door het vraagteken achter de zin zou je denken dat het antwoord bij de aanbieder ligt, maar vreemd genoeg is het meestal de bedoeling  dat het voor minder moet!  En als het niet voor minder kan, gaat kostenbesparing soms zelfs ten koste van loyaliteit.

‘Alles voor minder’ is een tendens die je steeds meer in de samenleving terugziet. Omdat we alles te duur vinden  struinen we hele dagen internet af - wat kost dat allemaal niet - om het maar ergens goedkoper voor elkaar te krijgen. De aanbieders die het woord KOSTENBEHEERSING met hoofdletters schrijven zijn echter niet persoonlijk te benaderen en hebben een virtuele assistent op de afdeling klantenservice. Terwijl Nederland zich door de recessie heen worstelt, lijken dit soort bedrijven alsmaar te blijven groeien.

Het gevolg van deze ontwikkeling laat zich raden. Veel (lokale) ondernemingen waar je nog een bak koffie kunt drinken met je contactpersoon is bezig het hoofd boven water te houden. Of kijk om je heen in een willekeurige winkelstraat en je ziet de ene na de andere winkel met ‘te huur’ of  ‘opheffings uitverkoop’ op de ramen. Allemaal met faillissementen en een groeiende werkloosheid tot gevolg.

Als ondernemer probeer ik zo min mogelijk aan deze tendens bij te dragen. Zo koop ik ook dit jaar mijn kerstboom, die natuurlijk veel duurder is dan bij Ikea of Intratuin, bij de gebruikelijke straatverkopers. Als extra service wordt deze ook nog netjes thuisbezorgd. Ook blijf ik mijn boodschappen doen bij de lokale middenstanders in de hoop dat zij het hoofd boven water kunnen houden. Waar ik in geloof? Als we allemaal stoppen met alles voor minder te willen, wordt het leven voor veel ondernemers beter, persoonlijker en zeker gezelliger. Voor ieder een inspirerend en winstgevend 2014!

Creatieve inspiratie is hard nodig

Deel deze blog via: