PostNL

Doorbraak in online verkoop bloemen en planten

Flora@Home - een initiatief van PostNL - stelt webshops in staat verse bloemen en planten te verkopen zonder eigen voorraad of magazijn. Hiervoor ontwikkelden wij een unieke API en dropshipping platform die de wereld van online bloemen en planten naar een nieuw level brengt. Een pilot met potentie.

APP ontwikkeling
Laravel
HTML5
Webapplicatie

Online verkoop bloemen & planten neemt vlucht

Online bestedingen nemen steeds meer toe. Jaar na jaar stijgen de aankopen via webshops en e-commerce platforms. Ook het relatief nieuwe segment van online verkoop van bloemen & planten zal een vlucht nemen. Via het nieuwe initiatief dat wij voor PostNL ontwikkelden is het mogelijk om, zonder eigen voorraad, bloemen en planten toe toe voegen aan een bestaande webshop.

Innovatieve e-commerce

Wij ontwikkelden een maatwerk API en website voor PostNL die het mogelijk maken bloemen en planten te leveren in 24 uur. Zonder tussenkomst van veiling of handelaar, direct van teler naar consument. Dit innovatieve e-commerce platform biedt webwinkeliers een unieke kans hun winkelaanbod te verrijken met dagverse bloemen, planten en aanverwante artikelen. Denk bijvoorbeeld aan een online interieurwinkel, die planten aanbiedt bij vazen. Of een webshop in cadeauartikelen, die roze orchideeën toevoegt aan het assortiment kraamcadeaus.

Ontwikkelen met SCRUM & Sprints, wakker innovatie aan!

Het platform is ontwikkeld volgens de SCRUM-methode. Tijdens het ontwikkelproces werkten we, samen met PostNL, zeer intensief samen in sprints. Bij SCRUM-sessies wordt in de meest optimale vorm in een korte sessie besproken wie waarmee bezig is. De SCRUM-master fungeert als coach. De projectleider is verantwoordelijk voor de tijdlijn, het budget en de vereisten van de sprint (requirements). In een korte doorlooptijd worden zo steeds concrete onderdelen (user stories) ontwikkeld, bijgestuurd en opgeleverd. Een slimme werkwijze die ervoor zorgt dat iedereen efficiënt, flexibel en praktisch werkt. Aan het einde van elke sprint is er een presentatie van de ontwikkelde software.

Aanmelden op Flora@Home

Om gebruik te maken van Flora@Home kunnen webwinkeliers zich aanmelden op het door ons ontwikkelde platform www.floraathome.nl. Na invullen van het formulier volgt toetsing. Na toelating heeft de webwinkelier toegang tot het platform, waarop het totale assortiment van Flora@Home zichtbaar is.

Aanmelden op Flora@Home
Eigen assortiment

Eigen assortiment

Flora@Home heeft een zeer uitgebreid assortiment van bloemen, planten en potten. Niet elke webshophouder wil dit hele assortiment in zijn webwinkel. We ontwikkelden een interface om zelf een assortiment samen te stellen. Na het samenstellen krijgt de webshophouder een unieke eigen link naar het eigen assortiment (API). De webshophouder voegt deze samen in zijn eigen webshop. Of hij maakt gebruik van de WordPress of WhooCommerce plugin. Het assortiment van Flora@Home wordt vervolgens automatisch ingeladen in hun eigen webshop via de API. PostNL neemt het verpakken en verzenden van de bloemen en planten op zich.

Slimme API

De API die wij ontwikkelden, is een ‘slimme API’. Een item uit het assortiment dat uit productie gaat doordat seizoenen veranderen, verdwijnt bijvoorbeeld vanzelf uit de API. En dus ook uit de webshop van de webshophouder. De API synchroniseert periodiek automatisch en is daarmee steeds actueel. Ook ontwikkelden we een tool om de webshop te melden als er aanpassingen zijn. Dit gebert via webhooks. Het oorspronkelijke winkelaanbod en het toegevoegde assortiment vloeien naadloos in elkaar over. Voor de implementatie is uitgebreide documentatie beschikbaar. Op verzoek wordt technische ondersteuning geboden.

Slimme API

Dropshipping

Wordt in de webshop een bestelling gedaan met daarin producten van Flora@Home? Dan wordt dat gedeelte van de bestelling op de achtergrond ontkoppeld. Flora@Home handelt de bestelling af volgens het dropshipping principe. De planten en bloemen gaan dus direct van de kweker naar de eindklant. Naast het platform ontwikkelden we een contentmanagementsysteem voor PostNL. Hiermee voeren de medewerkers van PostNL gemakkelijk aanpassingen door op het platform. Ook orders zijn in te zien. 

Innovatie

Deze innovatie van Flora@Home is bijzonder omdat niet alleen de grote e-commerce partijen hun assortiment kunnen uitbreiden. Ook middelgrote en kleinere webwinkels kunnen van het aanbod van Flora@Home gebruikmaken en hun assortiment uitbreiden met dagvers aanbod! Het platform biedt veel voordelen voor e-commerce partijen:

  • Geen grote investeringen. Gratis implementatie met API of WordPress
  • PostNL regelt alles, van content tot verzending
  • Eigen marge bepalen
  • Geen handling of distributiewerkzaamheden

PostNL

Flora@Home is een 100% PostNL oplossing waarmee e-commerce-bedrijven eenvoudig dagverse bloemen en planten aan hun webwinkel kunnen toevoegen. PostNL focust hiermee steeds meer op een rol als logistieke speler binnen de e-commerce wereld. De ontwikkeling van online oplossingen is hierin onze rol.

PostNL

Meer weten? Enthousiast?

Wil jij ook aan de slag met CROB? Wij helpen je graag op weg.

Leer ons beter kennen