Eigen werk

It’s BRO time!

It’s BRO time!

It’s BRO time!

Movember is een initiatief van stichting Movember, met als doel aandacht te vestigen op prostaat- en teelbalkanker en geld in te zamelen voor onderzoek, behandeling en begeleiding hiervan. Rob en Eldert deden al een aantal jaren mee aan deze actie, maar dit jaar lieten alle ROB-mannen hun snor staan. En als creatief reclamebureau moet je daar iets mee doen natuurlijk!

Geïnspireerd op het woord ‘mo’, dat in movember symbool staat voor het laten groeien van je snor, zetten we in eerste instantie de campagne ‘It’s mo time’ op. Idee hierachter is dat het letterlijk hoog tijd is om gezicht te geven aan de gezondheid van de man. Vanuit de gedachte dat mannelijke deelnemers ‘Mo Bro’ genoemd worden, veranderden we ‘mo time’ in ‘BRO time’. Leuk, niet toevallig detail is dat ‘BRO’ en ‘ROB’ uit dezelfde letters bestaan.

 

ROB wordt BRO

Om onze campagne ‘It’s BRO time’ gezicht te geven, ontwierpen we een actievignet waarin we het ROB-logo verwerkten. Creatief uitgangspunt voor dit vignet is de klassieke ‘barbershop’ stijl die doet denken aan het New York van de jaren ’30. Dit uitgangspunt vertaalden we naar een aantal typografische elementen in een centrale compositie. Kenmerkend voor de typografie is de klassieke retrostijl die tot uiting komt in o.a. laag liggende horizontale middenlijnen bij de kleine letters. Kijk maar eens naar de kapitale E in het woord ‘THE’! Ter gelegenheid van onze deelname aan Movember veranderden we ons logo tijdelijk in ‘BRO’, voorzien van een symbolisch snorretje.

 

Motivatie zit wel snor

Met een nepsnor onder je neus op de foto gaan en vertellen waarom je meedoet. Dat was de gedachte achter ‘Me & My Mo’. Als opwarmertje voor de échte snorrenactie gingen we, de mannen én vrouwen van ROB, op de foto met een nepsnor. We kozen hierbij voor een fotografiestijl in zwartwit met hoge contrasten, waarin de snor het middelpunt is. Door ook nog eens met een ‘gek gezicht’ op de foto te gaan, kregen de portretten een geheel eigen en opvallende stijl. Dit leverde op Facebook veel comments en likes op!

 

Shave off, the movie

Op 31 oktober was het gedaan met de nepsnorren. Tijd voor het echte werk! En, zoals de regels van Movember luiden: iedereen begint op 1 november met een gladgeschoren gezicht en laat vanaf dat moment dertig dagen zijn snor staan. Voor ons een goede reden om met z’n allen naar Classics Barbershop Jeroen te gaan voor een officiële ‘shave off’.  Dit gedenkwaardige moment legden we vast op foto én film. Ook hierbij kozen we voor een uitgesproken jaren ’30 barbershop stijl in zwartwit, met hoge contrasten en ruis.

 

15.000 mensen bereikt

Gedurende de hele movembermaand waren de ROB-snorren en ervaringen te volgen op onze website, onze Facebookpagina en onze teampagina op de Movember-site. En dat werd dan ook massaal gedaan! Vanaf het moment dat onze Mo Bro’s en Mo Sista’s met nepsnor op Facebook verschenen, ontstond een onophoudelijke stroom aan likes en positieve reacties. Concreet leverde de Facebook campagne een bereik op van bijna 15.000 mensen en een stijging in de interactie van ruim 150%. De populairste post was de shave-off video, met een bereik van 2.200 mensen.

 

Campagne ROB blijft niet onopgemerkt

Een campagnelogo en –huisstijl, online exposure, posters, een grote snor op het raam en een karakteristieke fotografiestijl. Onze ‘It’s BRO time’ campagne nam in korte tijd zeer concrete vormen aan. En dat bleef niet onopgemerkt. Ook niet bij stichting Movember, die allerlei promotiemateriaal toestuurde om onze campagne te ondersteunen. Zo ontvingen we posters, polsbandjes en stickers om de snorren van onze Mo Bro’s nog beter te promoten en zo nog meer geld in te zamelen.

 

Resultaat om trots op te zijn

Na dertig dagen Movember kunnen we trots zijn op het eindresultaat. En dan bedoelen we niet alleen de indrukwekkende snorren! Onze Mo Bro’s en Mo Sista’s hebben 1.100 euro opgehaald voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker. Namens het hele team willen we dan ook iedereen bedanken die onze actie ondersteund heeft. Voor alle donateurs die 50 euro of meer sponsorden, hebben we een leuke verrassing. Zij krijgen het originele Movember t-shirt van ROB!

Klant

Eigen werk

Branche

  • Kunst, cultuur en media

Soort werk

  • campagne
  • fotografie
  • ontwerp
  • signing
  • social media marketing

Datum

zondag 30 november 2014

Terug naar onze cases