Dosign Engineering

Women in Technology 2015

Women in Technology 2015

 

Alles begint met communicatie

Opdrachtgevers benaderen ROB voor creatieve oplossingen voor hun communicatievraagstukken. Zo ook Dosign Engineering, waarmee we al 25 jaar samenwerken. Het technisch detacheringsbureau brengt sinds 2010 de ‘Women in Technology’ kalender uit, waarop technische studentes laten zien dat ze hun mannetje staan in de techniek. Voor de 2015-editie koos Dosign voor een grootschalige aanpak. Het idee? Een landelijke campagne opzetten voor het werven van rolmodellen met een technische studie en/of baan. Belangrijke onderdelen in deze campagne zijn een online stemwedstrijd en een castingdag. We schreven een plan van aanpak voor het opzetten en uitvoeren van de campagne en stelden binnen ROB een team samen dat verantwoordelijk was voor creatie, copy, online/offline productie en organisatie. Onze accountmanager bewaakte het proces en zorgde voor regelmatige terugkoppeling aan de opdrachtgever.

 

ROB geeft ‘Women in Technology’ een unieke identiteit

Al vijf jaar produceren we de ‘Women in Technology’ kalender voor Dosign Engineering. Elk jaar creëren we een andere look & feel. Voor editie 2015 ontwierpen we een campagnebeeld, waarin enkele rolmodellen centraal stonden uit eerdere uitgaven, een beeldmerk en diverse andere communicatiedragers. Het beeld en het beeldmerk vormden de basis voor alle vervolguitingen zoals uitnodigingen, online banners, posters, framedoeken en banieren.

Tijdens het vormgeven en ontwikkelen van communicatie- en promotiemateriaal hielden we meteen rekening met eventuele vervolgedities van ‘Women in Technology’. Veel materiaal kan in de toekomst weer ingezet worden en hoeft dus niet opnieuw te worden ontworpen en ontwikkeld. De kalender krijgt net als alle vorige uitgaven een unieke uitstraling, waar we – as we speak – volop mee bezig zijn.

 

Actiewebsite: heerlijke uitdaging voor ROB!

De afgelopen jaren vervaardigden we uiteenlopende websites met een aantrekkelijke vormgeving en, vaak ook, complexe technische modules. Ook website www.womenintechnology.nl bevatte uitdagingen voor de programmeurs van ROB. Zo moest de website snel en eenvoudig aan te passen zijn met een gebruiksvriendelijk CMS. Na afronding van een actieperiode (inschrijven, stemmen, etc.) wisselde de structuur van de menu’s. Verder zorgden onze programmeurs ervoor dat meer dan honderd technische rolmodellen hun foto konden uploaden, zodat mensen er online op konden stemmen. Gedurende de stemperiode werden de uitgebrachte stemmen gecontroleerd op betrouwbaarheid.

 

Meetbaar marketingsucces ‘Women in Technology’ campagne

Online is nagenoeg alles meetbaar. Maar ook offline. Door de offline uitingen van de ‘Women in Technology’ marketingcampagne te integreren in Analytics, konden we de return on investment (ROI) per uiting duidelijk maken. Tevens konden we met die informatie de campagne bijsturen en optimaliseren. Zo behaalden we de doelstelling om een uitgebreide database met e-mailadressen van technici te genereren.

De marketingcampagne leverde mooie cijfers op: meer dan 70.000 bezoekers op de site (waarvan 33% via social media), 8 e-mailings naar gesegmenteerde doelgroepen en ruim 100 aanmeldingen. Zij verzamelden meer dan 30.000 stemmers! In deze periode steeg de interactie op social media met maar liefst 90%.

 

Castingdag: een onvergetelijk event!

We noemen onszelf ‘aanpakkers en allesdoeners’. Dus ook de organisatie van de ‘Women in Technology’ castingdag was in onze handen. Op zaterdag 13 september jl. vond deze castingdag plaats. Een deskundige jury onder leiding van Ramón Feuth van Dosign Engineering besliste welke twaalf rolmodellen een studiecheque ter waarde van € 1.000 en een fotoshoot voor de ‘Women in Technology’ kalender 2015 wonnen. 

We namen alle activiteiten op ons om van deze castingdag een geslaagd event te maken. Zo kozen we een inspirerende locatie in Rotterdam met een fraai uitzicht over de Nieuwe Maas én de skyline van Rotterdam. Verder stelden we het dagprogramma samen, schreven we scripts en regelden de ontvangst door hostessen, de catering, muziek/geluid, lichttechniek, de gastvrouw en spreekstalmeester, bloemen en cheques. 

 

Women in Technology goed voor (online) PR

Om free publicity te genereren voor de ‘Women in Technology’ campagne informeerden we het afgelopen jaar veel redacties over de campagne en de voortgang daarvan. Dit werd goed opgepikt. Er verschenen artikelen in diverse landelijke kranten, mode- en (technische) vakbladen en er waren zelfs columnisten die hun verhaal wijdden aan het fenomeen ‘kalender girls’ en Dosign Engineering in het bijzonder. Als je googlet op ‘rolmodellen Dosign’ krijg je een idee van de verschillende platforms waar over de campagne is geschreven.

 

Fotografie van topkwaliteit

Veel fotografen willen dolgraag de kalender ‘schieten’, maar tot op heden heeft de samenwerking tussen ROB en Peek Creative Studios tot de beste resultaten geleid. De professionele aanpak en zeer prettige samenwerking tussen visagiste, styliste en fotograaf en het enthousiaste rolmodel maken het werken op de set een feest. Zeker ook voor onze art director. Daarbij beschikt de fotostudio over beeldbewerkers die alles uit een opname kunnen halen. Wij gaan voor het beste resultaat. De plezierige samenwerking met Peek Creative Studios leidt al vijf jaar tot topkwaliteit foto’s voor de ‘Women in Technology’ kalender.

 

De kalender prijkt op vele muren

De ‘Women in Technology’ campagne is een aanmoediging voor ambitieuze vrouwen met een voorliefde voor techniek. De inmiddels befaamde ‘Women in Technology’ kalender is een toonbeeld van al het mooie dat techniek te bieden heeft en hangt in vele laboratoria, kantoren en directiekamers aan de muur. De kalender wordt verstuurd aan kandidaten en relaties van Dosign Engineering en, in een beperkte oplage, aan overige geïnteresseerden. Dit jaar wordt de kalender, waarvan door toenemende aanvragen de oplage elk jaar stijgt, voor de zesde keer geproduceerd door ROB. Zolang de voorraad strekt kun je de ‘Women in Technology’ kalender gratis aanvragen als je een technische achtergrond hebt.

‚Äč
 

Eerder gemaakt werk voor Dosign Engineering

Klant

Dosign Engineering

Branche

  • Detachering

Soort werk

  • campagne
  • communicatie
  • concept
  • evenement
  • fotografie
  • online marketing
  • promotie
  • signing
  • social media marketing

Datum

woensdag 22 oktober 2014

Terug naar onze cases